Östasien, Reseekonomi

Singapore – Ekonomisk Rapport

Av David

Ända sedan jag var student har jag fört daglig loggbok över alla mina intäkter och kostnader. Tiden då jag och Maria reser är inget undantag och vi tror det kan vara en bra idé att dela med oss vad det faktiskt kostar att resa, så fler kanske inser att det inte behöver vara alltför dyrt. När vi planerade vår resa runt de asiatiska Tigrarna trodde vi att det var den enda resan vi skulle göra. Därmed förberedde vi oss på att äta den mesta maten ute och bokade inte boenden med goda matlagningsmöjligheter.

Det här är Marina Bay Sands shoppingcenter, troligtvis det mest exklusiva shoppingcentret i världen. Vi var här en del för de hade en bra food court, men gick faktiskt inte runt i några butiker – en väska här kostar säkert lika mycket som alla våra dagskassor tillsammans!

Flyg

Vi flög direkt till Singapore från Taiwan med TigerAir för 1 868kr för oss båda. För en flygning på lite över 4 timmar tycker jag det är ett bra pris. TigerAir är ett budgetbolag och planet var märkbart trängre än motsvarande på fullprisbolag, det var både trängre mellan sätena och det gick inte att luta bak särskilt långt. När vi flyger utanför Star Alliance saknar vi dessutom tillgång till fasttrack och lounge, vilket faktiskt är värt en del. Efter att ha funderat lite kom jag fram till att jag hade varit beredd att betala upp till 3 000kr för motsvarande flight, men inom Star Alliance.

Boende

Jag tyckte det var riktigt krångligt att hitta billigt boende i Singapore. När jag sökte efter hotell och hostell fanns det egentliga inga bra och prisvärda hostellförslag. Så vi hamnade, hör och häpna, på ett riktigt hotellrum 5 nätter. Det var ett litet rum i ett hotell som visade sig ligga, vägg i vägg faktiskt, med ett litet bordellområde. Vi anlände på lördagen den 7e oktober, och förstod på söndag morgon vad det var för ställe när gamla äckliga västerländska gubbar checkade ut tillsammans med lättklädda lokala tjejer, båda utan packning. Hotellet var lyhört, men vi hörde inget skumt på vår våning och fick dessutom utsikt! Allt detta för 384kr/natt, men ingen frukost tyvärr.

Dagskassor

Precis som för Korea och Taiwan, så hade jag gjort en provision för transport inom landet i vår ursprungliga budget, det vill säga jag budgeterade för lokaltrafik i Singapore. Men under våren blev jag så inspirerad av budgetnedskärningarna inom min arbetsgivare Ericsson att jag beslutade mig för att ta bort transportbudgeten och istället hänvisade jag de kostnaderna till våra dagskassor, det vill säga budgeten för den ordinarie verksamheten. Våra dagskassor är menade att täcka in allting som inte är boende och flyg.

Vår riktlinje för dagskassorna under tiden i Singapore var samma som för Korea och Taiwan, dvs. 500kr/dag, totalt 2 500kr för hela vistelsen. I slutändan landade vi på 2 947kr totalt för hela vistelsen i Singapore. I detalj kom vi att lägga 1 839kr på mat, 680kr på transport, 298kr på nöje (vilket var ett museibesök och en biokväll) och lite mediciner för 130kr.

Vid avresan från Taiwan behövde vi tyvärr ta buss, snabbtåg och sedan ett lokalt tåg för att ta oss från Sun Moon Lake till Taipeis flygplats, vilket kostade cirka 400kr för oss båda och tog en halv dag. Så just det blev en ganska stor kostnad för första dagens dagskassa. Det var också vår högsta transportkostnad så långt på vår resa. Därtill åt vi riktigt bra tycker jag. Det blev en kombination av restauranger och food courts, samt någon gång på Hawker Centre. Hade vi ätit mestadels på Hawkers Centres så hade vi troligtvis kunnat halvera matkostnaden till under tusenlappen. Med andra ord hade man klarat sig bekvämt i Singapore på en dagskassa på under 400kr/dag.

Sammanfattning

Även om Singapore är känt som ett dyrt land, så tyckte vi att prisnivån låg i linje med Korea. Här finns dessutom ett enormt utbud och man kan äta ruskigt billigt i Hawker Centers, eller dyrt på topprestauranger. Trots att vi överskred vår boendebudget och vår dagskassa något är jag nöjd med vår vistelse i Singapore ur ett kostnadsperspektiv. Vi tog tillvara på möjligheten att äta lite bättre än vad vi gjorde i Taiwan, och fick faktiskt ta en smäll på cirka 200kr mer än vad vi brukar få betala för transporten till ett nytt land.

En stor del av våra dagskassor gick till fika i Korea, mest eftersom det fanns ett så fantastiskt utbud. I Singapore fanns det väl något fler fik än i Taiwan, men de här specialbryggda kopparna blev ändå bara en av två gånger vi satte oss ned och tog en kaffe. Vilket är bra för budgeten i ett ganska dyrt land som Singapore.

Från SK 964 från Hong Kong till Stockholm

1 reaktion till “Singapore – Ekonomisk Rapport”