Oceanien, Reseekonomi

Ekonomisk Rapport – Australien

Av David

Ända sedan jag var student har jag fört daglig loggbok över alla mina intäkter och kostnader. Tiden då jag och Maria reser är inget undantag och vi tror det kan vara en bra idé att dela med oss vad det faktiskt kostar att resa, så fler kanske inser att det inte behöver vara alltför dyrt.

När vi planerade vårt år på vift var jag egentligen inte särskilt intresserad av Australien och Nya Zeeland. För mig var de mest en liten avkrok av världen som var mer eller mindre som hemma, medan för Maria har det varit en dröm i många år att få komma tillbaka och ”uppleva naturen”. Någonting jag inte förstod vad det skulle vara för något. Dessutom skulle det ju vara sjukt dyrt. Särskilt med tanke på att Maria ville åka ut till barriärrevet, åka runt i bergen och besöka vingårdar och allting. Men efter en hel del slit lyckades vi ändå få in Australien inom ramarna för vår budget, tro det eller ej.

Sydney kan mycket väl vara det första man tänker på när man tänker på Australien. Jag blev extremt positivt överraskad av hur rent och välfungerande det var, även om det var väldigt dyrt för oss efter ungefär ett halvår på billiga ställen. Tyvärr är stora delar såpass välpolerade att staden istället känns opersonlig och kosmetisk, ungefär som ett Singapore.

Flyg

Australien är ett stort land. Ett riktigt stort land. Vår första idé var att hyra en bil, eller till och med en mindre husvagn, och köra över delstater och mellan städer. Efter att ha räknat på saken insåg vi att vi skulle få lägga flera dagar på att köra och att hyra tillsammans med bensin mycket väl kan bli dyrare än en flygbiljett. Så vi kom fram till att det billigaste och snabbaste sättet att få valuta för våra pengar ändå är att flyga. Först lämnade vi Dili och tog oss till Darwin med det lokala flygbolaget Air North (det enda som trafikerar sträckan) för 2 867 kr. Eftersom vi är snåla flög vi endast med boskapsflyg inom landet, dvs. Jetstar och Tiger. Efter att ha läst att de är viktfascister beträffande handbagaget, bestämde vi oss för att köpa till en incheckad väska på de två inrikesflygen vardera. Från Darwin flög vi med Jetstar till Cairns för 2 656 kr och från Cairns flög vi vidare till Sydney för 2 167 kr. I runda slängar kostar en enkelbiljett cirka 1000 kr per person för flyg kring tvåtimmarssträcket, vilket jag tycker är ganska bra. Totalt flög vi för 7 690 kr i Australien.

Boende

Vi spenderade 15 nätter i Australien. De första 2 nätterna i Darwin, sedan 9 nätter i Cairns och till sist tryckte vi in 4 nätter i Sydney. Att hitta boenden inom vår budget var lite av en utmaning. Om vi kunde boka för 400 kr per natt i Japan och för under 300 kr per natt i Sydostasien, så såg vi ingen möjlighet att komma under 500 kr per natt i Australien. Vi hade även som mål att få tag på lägenheter eller hostell med bra matlagningsmöjligheter, vilket inte alltid var lätt. Totalt kom vårt boende att kosta 7 856 kr för 15 nätter fördelade enligt:

• 2 nätter genom AirBnB i Darwin för 1 262 kr, eller 631 kr per natt
  • 9 nätter genom AirBnB i Cairns för 4 260 kr, eller 473 kr per natt
  • 4 nätter på Hostell i Sydney för 2 334 kr, eller 584 kr per natt

Det är lite andra priser än i tidigare inlägg… Framförallt i Darwin älskade jag lägenheten, som var stor, ren, fräsch och hade allt. Där hade vi kunnat stanna längre faktiskt. Nu var kontrasten ganska stor efter att ha varit intryckta i skabbiga hostell på Timor veckan innan, så det färgar säkert mitt intryck. Boendet i Cairns var också bra, vi hamnade lite utanför staden men det gick en billig buss som vi tog några gånger. Bottenskrapet blev hostellet i Sydney. För er som inte vet är det vinter i Australien i juni och hostellet hade ingen vidare värme. Irriterande nog fick vi rum närmast en yttervägg som hade någon typ av värmepump fastmonterad, men det var inte vårt rum den värmde i alla fall. När den snurrade gav den upphov till resonans och vibrationer som både hördes och kändes. Även om mina öronproppar blockerade ut ljudet kunde jag fortfarande känna vibrationerna i golvet och faktiskt i sängen när vi försökte sova. Tyvärr var alla anda vettiga rum bokade och vi fick stå ut under vistelsen.

Att köra bil i Australien är roligt av två anledningar. För det första kör man på fel sida av vägen och för det andra kan man ibland få ge sig ut på vägar rakt igenom regnskog!

Dagskassor

Vår dagskassa under resan i Oceanien är 300 kr per dag. Våra dagskassor ska täcka in allting som inte är flyg eller boende. Jag förstår inte varför vi har samma kassa i Oceanien som i Sydostasien faktiskt.

Vi insåg direkt att vi inte skulle ha råd med mycket mer än att leta billig mat på stormarknader och ta oss runt mestadels till fots. I Darwin och Cairns åt vi nästan uteslutande mat vi lagade själva, medan vi i Sydney försökte hitta billiga erbjudanden till lunch och åt någonting vi kunde värma på hostellet till middag. De har en hel del spännande vin och öl i Australien, vilka vi lyckades trycka in några flaskor av ändå. Vi landade på totala kostnader om 4 456 kr (44 kr under budget!) för våra 15 dagar, där mat gick på 3 581 kr och transport gick på 875 kr.

Diverse

Så pass intelligent var jag i alla fall att jag skapade en separat allokering för Marias naturupplevelser. Faktum är att jag var mycket generös och först gav ett utrymme om 10 000 kr för alla möjliga typer av utflykter i både Australien och Nya Zeeland. Efter en handpåläggning av Maria lyckades hon få ned den planerade kostanden till 5 000 kr men det landade ändå på under 3 000 kr till sist. Resterande kostnader verkade vi kunna få in i våra dagskassor. För 2 939 kr lyckades vi få in en dagsutflykt med båt (guidad såklart) till barriärrevet från Cairns, samt två dagar med hyrbil då vi körde runt i delstaten.

Att besöka lite exotiska växter, såsom det så kallade gardin-fikonträdet, är ett mycket kostnadseffektivt sätt att upptäcka Australien på! Vid trädet fanns följande beskrivning av hur det uppkom.

Sammanfattning

Slår man ihop flyg, boende, dagskassor och diverse landar man på 22 941 kr för våra 15 nätter. Exkluderat själva flygen är det 15 251 kr, dvs. cirka en tusenlapp om dagen. På sätt och vis var detta så lågt man kan komma kostnadsmässigt innan det börjar bli besvärligt, så jag skulle egentligen rekommendera den som kommer hit att lägga på ett antal hundralappar per dag. Detta för att bo lite närmare städerna och ta tillvara på utbudet av restauranger och pubar. Vi reser ganska långsamt och har tid till det mesta, men är man här kortare och vill trycka in mer aktiviteter behöver man budgetera både för dem och för att man inte hinner handla och laga sin egen mat.